TRANSLATE

Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2011

Δεν πληρώνω πράσινα άλογα



του Στ. Κούλογλου

Δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη για την πλήρη χρεοκοπία της πολιτικής και δικαστικής εξουσίας από την εξάπλωση του «δεν πληρώνω»: οι πολίτες δεν τρέφουν πλέον καμία εμπιστοσύνη, στην πρώτη ότι μπορεί να εξασφαλίσει την τήρηση των νόμων και στη δεύτερη ότι μπορεί να τιμωρήσει τους παραβάτες. Ήταν, άλλωστε, αναμενόμενο: για την τριακονταετή λεηλασία του κράτους δεν έχει τιμωρηθεί κανείς. Εδώ και πάνω από έναν χρόνο, από τότε που αποκαλύφθηκε η χρεοκοπία της χώρας, οι πολίτες παρακολουθούν την ιλαροτραγωδία των εξεταστικών επιτροπών: σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, τουλάχιστον καμιά ντουζίνα υπευθύνων θα βρισκόταν στη φυλακή.

Οι εκπρόσωποι των δυό εξουσιών είναι στην κοσμάρα τους. Ένα τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο νόμος για το κάπνισμα, που έχει αποτύχει παταγωδώς. Κανονικά, έπρεπε να τροποποιηθεί, ακόμη και στη Γερμανία υπάρχουν...
...εστιατόρια καπνιστών και άλλα μη καπνιστών. Στα τελευταία, οι παραβάτες τιμωρούνται παραδειγματικά. Η ελληνική κυβέρνηση προτίμησε τον ρόλο του Δον Κιχώτη επιμένοντας στο νόμο-κουρελόχαρτο: σε λίγο θα ξανακαπνίζουν -ανοιχτά, γιατί κρυφά καπνίζουν ήδη- και στα νοσοκομεία. Διυλίζοντας το κώνωπα και καταπίνοντας την κάμηλο, οι δικαστές αποφάσισαν να ασχοληθούν με την ψήφο μερικών χιλιάδων μεταναστών στις δημοτικές εκλογές, δικαίωμα αναγνωρισμένο σε όλη την Ευρώπη. Κατά τα άλλα, αναρωτιούνται ακόμη αν το ατύχημα Κεντέρη-Θάνου ήταν πραγματικό ή αν έκανε καλά ο δικαστής που άφησε τον Χριστοφοράκο να το σκάσει στο εξωτερικό.

Για το κίνημα «δεν πληρώνω» θα πρέπει να τονιστούν δύο βασικότατα θέματα. Πρώτον ότι η τήρηση των νόμων ευνοεί τους φτωχούς και τους αδύνατους, οι ισχυροί προτιμούν την ανομία. Στην κοινωνία της ζούγκλας που οικοδομείται σταδιακά στην Ελλάδα, σε ακόμη πιο πλεονεκτική θέση θα βρεθούν όσοι έχουν χρήματα για να πληρώσουν bodyguards ή να εκμαυλίσουν το Δημόσιο για να πετύχουν τον σκοπό τους.

Δεύτερον, ότι υπάρχει πιθανότητα η κατάσταση να ξεφύγει εκτός κάθε ελέγχου. Στην αρχή είναι τα διόδια, μετά μπορεί να είναι τα σούπερ μάρκετ, τα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών, οι πιτσαρίες, τα γήπεδα και δεν συμμαζεύεται. Στη χώρα, ο καθένας κάνει πλέον ότι του καπνίσει. Είναι χαρακτηριστική εδώ η τραμπούκικη επίθεση και οι βανδαλισμοί οπαδών του Ολυμπιακού στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, επειδή στον τίτλο της αναφερόταν ο ΠΑΟΚ. Στο τέλος, θα φάμε ο ένας τον άλλο.

Είναι από την άλλη πλευρά αλήθεια ότι η κατάσταση, ειδικά με τα διόδια, είναι εξοργιστική. Στη διαδρομή Κόρινθος-Πάτρα, διόδια έπρεπε να πληρώνουν μόνο οι νεκροφόρες. Σε άλλα μέρη πρέπει να πληρώσεις για να πας από το σπίτι στο χωράφι σου. Στη διαδρομή Αθήνα-Λάρισα χρειάζεται πλέον να σταματάς κάθε μισή ώρα για τη «λυπητερή», ενώ τα συνεχή διόδια κοστίζουν κοντά στα 12 ευρώ. Σε εποχές λιτότητας, αντί το πρόβλημα των ελλειμμάτων στις αστικές συγκοινωνίες να λυθεί με την αντιμετώπιση της εκτεταμένης εισιτηριοδιαφυγής, το αρμόδιο υπουργείο ανεβάζει κατά 40% τις τιμές, κάτι που θα αυξήσει τον αριθμό των λαθρεπιβατών.

Ακόμη πιο εξοργιστική είναι η κατάργηση, την προηγούμενη εβδομάδα, αρκετών σιδηροδρομικών γραμμών, και μάλιστα σε διαδρομές που ήταν, ή θα μπορούσαν να γίνουν, κερδοφόρες. Του χωρίς προηγούμενο εγκλήματος για την ανάπτυξη της χώρας και το περιβάλλον είχε προηγηθεί το προηγούμενο διάστημα μια επίσης χωρίς προηγούμενο γκεμπελική προπαγάνδα, η οποία απέκρυψε ότι για το 85% περίπου των υπέρογκων ελλειμμάτων που παρουσιάστηκαν πομπωδώς από τα παπαγαλάκια δεν ευθύνονται οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι αλλά το Δημόσιο, που δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του.

Χωρίς το σιδηροδρομικό δίκτυο, που διαλύεται πλέον συστηματικά, τα περί πράσινης ανάπτυξης είναι σκέτα πράσινα άλογα. Γράφω αυτές τις γραμμές μέσα σε ένα τρένο στη Γερμανία, με το οποίο μέσα σε μια μέρα έχω διασχίσει τη χώρα από το ένα άκρο στο άλλο, πολύ φθηνότερα και ασφαλέστερα απ' ό,τι με το αυτοκίνητο. Με τις αλά ελληνικά μεταθέσεις υπαλλήλων που γίνονται, σύγχρονα αμαξοστάσια έκτασης χιλιάδων στρεμμάτων αφήνονται αφρούρητα, στο έλεος όσων μαζεύουν σιδερικά. Άραγε, τη σίγουρη διασπάθιση της δημόσιας περιουσίας θα την πληρώσει ο υπουργός Συγκοινωνιών από την τσέπη του; Σύμφωνα με τους Οικολόγους Πράσινους, το 2015 η ηπειρωτική Ελλάδα θα έχει 24 χλμ. κλειστών, με πληρωμή, αυτοκινητοδρόμων ανά 100.000 κατοίκους, όταν η Γαλλία έχει 17. Είναι υπουργείο αυτό ή μάντρα που πουλάει αυτοκίνητα για να πληρώνουν διόδια στους εργολάβους-νταβατζήδες των εθνικών οδών;

Αν θέλει να σταματήσει το κίνημα «δεν πληρώνω» η κυβέρνηση, πρέπει να μειώσει τα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες, βρίσκοντας έξυπνους τρόπους μείωσης των ελλειμμάτων και να σταματήσει να υπονομεύει το όποιο μέλλον έχει απομείνει στη χώρα απαξιώνοντας τα τρένα. Πρέπει, επίσης, να αναδιαπραγματευθεί τις αποικιακές συμβάσεις που είχε υπογράψει η προηγούμενη για τις εθνικές οδούς και τα διόδια καθώς και να προχωρήσει σε συμβολικές κινήσεις, όπως π.χ. η πλήρης κατάργηση των διοδίων Κορίνθου-Πάτρας μέχρι να φτιαχτεί ο δρόμος.

Και τέλος, αντί να απειλεί με ποινές φυλάκισης(!), όσους αρνούνται να πληρώσουν εισιτήριο, να στείλει πρώτα στη φυλακή μερικούς απ αυτούς που λήστεψαν τη χώρα. Διαφορετικά, μην ελπίζει ότι θα τιθασεύσει τους «τζαμπατζήδες» και τους κάθε λογής μπαχαλάκηδες: είναι η ίδια που δημιουργεί το μπάχαλο.

Η φωτογραφία είναι από τις ζωγραφιές των παιδιών στις χθεσινές μαζικές κινητοποιήσεις στη Φλώρινα για τη διάσωση του σιδηρόδρομου. Μια πρώτη μορφή του άρθρου δημοσιεύεται στο Lifo που κυκλοφορεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: