TRANSLATE

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Από τον Κόπλαντ στον Μπρέιβικ…


Ο διάλογος από τον Ριχάρδο τον Γ΄ του Σαίξπηρ: Άννα: «Αχρείε, για σένα δεν υπάρχουν ούτε του Θεού, ούτε του ανθρώπου νόμοι. Κανένα θηρίο δεν είναι τόσο άγριο, που να μη νιώθει μια σταλιά συμπόνια». Γκλόστερ: «Εγώ δε νιώθω, ώστε δεν είμαι εγώ θηρίο». Άννα: «Ω, τι θαύμα να λένε την αλήθεια οι διάβολοι!». Ο Γκλόστερ δεν μετανιώνει ούτε αισθάνεται τύψεις. Αντίθετα αισθάνεται υπερηφάνεια. Η σύγχρονη ψυχιατρική μάλλον θα τον χαρακτήριζε ψυχοπαθή.

Ο Μπρέιβικ, όπως και κάθε τρομοκράτης, είναι ένας σύγχρονος διάβολος που κι αυτός όπως ο Γκλόστερ δεν μπορεί να νιώσει τη φρίκη των πράξεων του, που η Άννα του υπενθυμίζει: «Γιατί έχεις κάνει τον ωραίο τούτον κόσμο κόλασή σου, γεμάτη από φωνές που καταριούνται κι’ απ’ αναστεναγμούς βαριούς. Αν σ’ ευφραίνει να βλέπεις τα φριχτά σου τα έργα, κοίτα το δείγμα αυτό της κακουργίας σου!»

Η περίπτωση του Μπρέιβικ θυμίζει την περίπτωση του 23-χρονου Βρετανού τρομοκράτη Ντέιβιντ Κόπλαντ, που τον Απρίλη του 1999, μέσα σε 14...
συνεχόμενες μέρες, σκόρπισε τον τρόμο και το θάνατο στο Λονδίνο σε τρεις βομβιστικές επιθέσεις, χρησιμοποιώντας βόμβες που τις γέμιζε με καρφιά. Αυτές οι δύο περιπτώσεις δυτικής ευρωπαϊκής τρομοκρατίας είχαν αρκετές ομοιότητες, μερικές από τις οποίες συνοψίζονται στον παρακάτω Πίνακα:

  
Περίπτωση Κόπλαντ

Περίπτωση Μπρέιβικ

Ιδεολογία

Ήταν μέλος του Βρετανικού ακροδεξιού εθνικοσοσιαλιστικού κινήματος.
Ήταν μέλος του Νορβηγικού ακροδεξιού κόμματος «Πρόοδος».
Πίστευε στην ανωτερότητα της λευκής φυλής. Είναι γνωστή η θέση του κινήματος στο οποίο ανήκε ότι «Μόνον εκείνοι που έχουν καθαρό Λευκό Αίμα (pure White Blood) μπορούν να είναι μέλη του έθνους».
Στη σελίδα 1152 του μανιφέστου, αναφέρει ότι η πολυπολιτισμικότητα αναπτύχθηκε σαν αντιδραστική θεωρία στη Σκανδιναβική θεωρία (nordicism) που υποστηρίζει την ανωτερότητα των γερμανικών λαών και φυλών.

Σκοπός

Η πρόκληση ρατσιστικού πολέμου. Με τις επιθέσεις πίστευε ότι θα προκαλούσε βίαιη αντίδραση από τις εθνικές κοινότητες των εθνικών και κοινωνικών μειονοτήτων.
Δήλωσε πολεμιστής που μάχεται για την  απελευθέρωση της Ευρώπης από το Ισλάμ. Με τις επιθέσεις θα αφύπνιζε την απειλούμενη Ευρώπη.

Στόχοι

Οι μειονότητες των μαύρων, των Ασιατών και των ομοφυλόφιλων («ανώμαλων»), τους οποίους δεν «γούσταρε».
Οι πολιτισμικοί Μαρξιστές και οι Μουσουλμάνοι μαζί με τους υποστηρικτές τους στην κρατική εξουσία.

Δράση

Άψογη και σχολαστική οργάνωση και εκτέλεση των τρομοκρατικών πράξεων.
Άψογη και σχολαστική οργάνωση και εκτέλεση των τρομοκρατικών πράξεων.
Έλλειψη έγκαιρης προειδοποίησης.
Έλλειψη έγκαιρης προειδοποίησης.
Αποδείχτηκε ότι έδρασε μόνος του.
Δεν έχει ακόμη αποδειχθεί ότι είχε συνεργάτες.

Σύλληψη

Όταν οι αστυνομικοί τον εντόπισαν στο σπίτι του, παραδόθηκε χωρίς αντίσταση.
Όταν οι αστυνομικοί έφτασαν στο νησί, παραδόθηκε χωρίς αντίσταση.

Απολογία

Δεν ένιωθε λύπη για ό,τι έκανε αλλά ούτε χαρά που σκότωνε. Είπε ότι απλά έπρεπε. Ήταν η αποστολή και η μοίρα του.
Λυπήθηκε που έπρεπε να το κάνει αλλά ήταν αναγκαίο. Αισθανόταν πολεμιστής και υπερήφανος που ήταν αυτός που ξεκίνησε αυτόν τον πόλεμο.

Ψυχολογία

Το διαταραγμένο ψυχικό του υπόβαθρο δεν κρίθηκε τόσο σοβαρό ώστε να τον απαλλάξει από την ευθύνη των δολοφονιών.
Το Νοέμβριο θα δοθεί το ψυχιατρικό πόρισμα. Από τις πρώτες δηλώσεις των ειδικών μάλλον προβλέπεται ανάλογη αντιμετώπιση με τον Κόπλαντ.

Μετά τις ομοιότητες, που στην ενότητά τους προσεγγίζουν τη σταδιακή διαμόρφωση ενός τρομοκρατικού προφίλ για τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ακροδεξιά, αξίζει να τονιστεί και μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στις δύο αυτές περιπτώσεις. Το μορφωτικό και κοινωνικό επίπεδο του Μπρέιβικ δεν μπορούν να συγκριθούν με κείνα του Κόπλαντ. Και σίγουρα η συγκριτική ανωτερότητα του Μπρέιβικ δεν θα’ πρεπε ν’ αποδοθεί μόνο στη νεαρότερη ηλικία του Κόπλαντ.

Από τη μια, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι η περίπτωση Μπρέιβικ αποτελεί μια αναβάθμιση αυτού του τρομοκρατικού προφίλ – ποιοτικά και ποσοτικά. Από την άλλη, ότι το φάσμα των δυτικών «μαρτύρων» είναι ευρύ. Το βέβαιο είναι ότι αυτές οι δύο περιπτώσεις αποτελούν κρίκους σε ένα ανησυχητικό φαινόμενο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρώπη χωρίς, προς το παρόν, να αξιολογείται από τις κοινωνίες στις πραγματικές του διαστάσεις.


Σχετικές αναρτήσεις:




[ From Copland to Breivik…]



Δ. Τρικεριώτης 

2 σχόλια:

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Εξαιρετική ανάρτηση. Μπράβο!

ΓΝΑΘΟΛΟΓΙΟ είπε...

Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια! ΔΤ